Õz, a nagy varázsló
Magyar Narancs-különítmény
teszteli a Szent Imre tér kocsmáit, mikor kiragadom Õz
Zsoltot a forgatagból, hogy ne kelljen a hetedik közszolgálati
talponálló-bisztró-krimóban a hetedik ízpróbát
elvégeznie, plusz az ismerõsök meghívásainak
eleget tenni. Mert nemcsak nõk füttyögnek utána,
hanem a sporttárs apukája is rögtön lekéri
a sört az aranylábúnak. A sarkon még mindig áll
az a közért, ahol féldecis kevertet lehet, pult alól,
bennfenteseknek, üvegbetéttel. Kézbõl kézbe
adják hõsünk jobbját, tavaly ezrek lesték
a kórházi tájékoztató magazinokat, mikor
egy mûtét árnya vetült a Vidámpark énekesének
gégéjére.
- Végül nem volt
operáció. Azt mondtam, ha annyira nem fontos, hogy nem fulladok
meg, akkor ne erõltessük. Sajnos mindmáig elõkerül
ez a probléma, lehet a bagó miatt is, de nem vészes.
- Pedig a koncerteken nagyon
tigris vagy. Azt hihetné a gyanútlan szemlélõ,
hogy egy sikerre éhes ifjú csapatot lát, nem is egy
soklemezes kultuszbandát. Mennyi fogyott a legutóbbi albumból?
- Kovács Tamástól,
a CrossRoads vezetõjétõl múltkor megkérdeztem:
legyintett és röhögött. Nem megy, természetesen,
mint az összes többi ilyen kiadvány. Amíg nem játsszák
- és miért játszanák? - ezeket a zenekarokat,
addig nem is fog. Ezer körül elment a lemezbõl, az egész
profinak számít, állítólag. Bár
mi ebbõl egy fillért sem látunk, istenigazából
nem is azért zenélünk. Az már jó, ha fejenként
megvan annyi, hogy legalább a villanyszámlát ki tudjuk
otthon fizetni. Ugyan aránylag jól keresõ zenekarnak
számítunk a gázsi alapján, csak…
- … elgurul a pénz,
ha feltörik a kocsit és elviszik a hangszereket, mint a Szigeten.
- Eltûnt két
gitár, összedobtuk valahogy. Most Pistinek ellopták
a basszusgitárját, azért õ felel, azt ha akarná
sem tudná kifizetni a zenekar, viszont le tudta alkudni a gitárjavítóval,
hogy részletekben adhassa meg.
- Mi lett az elõzõ
gitárossal és dobossal?
- Fogalmam sincs. Nem láttam
õket már vagy fél éve. Nagyon elmentek más
irányba.
- Sziráki Gergõ
valami méhészeti fõiskolára jár?
- Õ azt mondja. Beló
állítólag megtért, talán krisnás
lett. Jó volt ez a felállás, jó zenészekkel,
friss volt az egész, de olyan emberi dolgok jöttek, amik miatt
nem is akartam folytatni tovább a Vidámparkot, ám
teljesen véletlenül fölhívtam Döncit, és
mondta, hogy csináljuk együtt.
- Ismervén, hogy jól
játszik, õt el tudtad képzelni magad mellé,
vagy hogyan alakult ez?
- Errõl már
két és fél éve szó volt, csak aztán
nem találtuk egymást, meg nem is kerestük igazán.
Az volt a mámor a fejemben, hogy most fiatalítás és
rock'n'roll! Ám úgy nehéz, hogy nincsenek hangszereik
az embereknek, és mindenért én rohangálok.
- Polyák Krisztián,
az új dobos hogy került képbe?
- Gergõ az utolsó
koncertet még elvállalta a Benczúr Klubban, ekkor
már Dönci beszállt. Odajött egy csaj, hogy a barátja
dobos, próbáljuk ki. Mit veszthetünk, kipróbáltuk.
- Rácz Istvánt
pedig visszaraboltad az Ugatha Christie-bõl, vagy nekik komoly volt
az a bejelentésük a Szigeten, hogy föloszlanak?
- Teljes föloszlás.
Rósz Gyuri - akirõl ma is azt mondom, hogy az egyik legjobb
gitáros Magyarországon - fölépítette a
házát, született két gyereke… igaza van. Azt
mondta, csinál magának otthon egy kis stúdiót,
gitározgat, csinálja a zenéket, de abba belefáradt,
hogy idegileg tönkremenjen. Nem akarok siránkozni, csak egyszerûen
ez történt.
- Valahogy a finomabb, de
kevésbé táncolható zenéjük nem
fogott meg annyi érdeklõdõt. A Riff-Röfffben
egy MagyaRock szerdán láttam õket hat nézõ
elõtt. Nagy Gyula 92-es értékelése jutott eszembe
a Lyuk-körképkor, hogy tehetséges zenészek, vezéregyéniség
nélkül.
- Mit mondjak erre? Jó
zenészek, de nem volt svungja a dolognak.
- Valóban olyan masszív
alkoholisták voltatok, hogy a sokat látott Marton László
Távolodó is meghökkent az ipari mennyiség elfogyasztásán,
amint a könyvében olvasható?
- Kétfajta alkoholista
van: aki megmutatja magát, és aki nem. Az Ugatha Christie
tagsága abszolút nem ivott többet, mint aki azt mondja,
hogy nem iszik, és másnap viszi vissza az üvegeket a
szatyorban. Csepelnek 60%-a biztosan full alkoholista. Lappangó-látens
vagy sík, de köztük is vannak értelmes emberek.
Viszont ez már szociográfia.
- Ti fiatalon megpróbáltatok
fölinni mindent, mint a kiskakas, amikor meglódult az együttes
szekere?
- Hát igen. Ránkszakadt
az égbolt, kibaszott népszerûek lettünk, és
nem tudtuk, hova rakjuk magunkat. Az Ugatha Christie-nek rengeteg lehetõsége
volt. Az ominózus holland turné, lemezszerzõdés,
csak alá kellett volna írni. Pedig az nagy dolog volt '89-ben!
- A rock'n'roll életforma
természetes velejárója volt egy szállodai szoba
szétverése vagy rájátszottatok kicsinyt?
- Egyszer esett meg Szlovákiában,
teljesen véletlenül. Az annyira nem pózolás volt,
hogy a szlovák rendõrséget akarták ránkhívni.
Nem a médiának ment, hanem magunknak. Kurva jó koncertet
lenyomtuk, megkaptuk a sok-sok ezer koronát, vettünk rengeteg
sört, és néztük milyen hihetetlen fényképek
lógtak a falon. Aztán jött a szekrény, a csillár.
Azonban ez sem az Ugatha Christie-re, sem a Vidámparkra nem volt
jellemzõ. Szerintem ez ártalmatlan csínytevés,
inkább törjünk össze képeket, mint a másik
ember fejét.
- Éppen áthajlóban
voltatok a Vidámparkba, amikor egy házibulin a két
formáció és a szaxofonos, Weyer Balázsék
K. ZS. B. K.-ja után a Black Tehéns durvult el így.
Az énekesük elkezdte kirugdalni a szõlõlugast,
némi üvegdobálás rémlik…
- Az egy ártalmatlan
bulinak indult Budafokon, ám bejelentettem Nagy Ferónak a
Garázs címû mûsorában, hogy akinek pedig
nincs jobb dolga szombaton, az jöjjön hétre a Felszab
térre. (Akkor még úgy hívták, nem Ferencieknek.)
Szóltam a házigazdának, a Mikó Gabinak, hogy
leugrok egy- két haverért. Két piros 7-es volt tele,
meg körülbelül negyven kocsi állt ott, emlékszel.
Akkor is a szokásos hülyeségem ment, nem tudtam eldönteni,
hogy Szalay Petivel csináljam a Vidámparkot, vagy maradjak
az Ugatha Christie- ben. Hiába volt az a zenekar nagyon jó
zeneileg, húszéves voltam, ide nekem az oroszlánt
is, kiszállok a picsába! Se munkahelyem, se pénzem
nem volt. Az egyetemen is halasztottam. De nem bántam meg.
- Befejezted a matek-kémiát?
- Nem, átmentem Miskolcra
magyar-angolra. Utána pedig posztgraduális képzésen
a Gödöllõi Agrártudomány Egyetem média-
tömegkommunikáció szakán végeztem.
- Lám az újságírás
erõst megalapozott. Ekkoriban az Ifjúsági Magazin
vagy a "hülyés" Helllo követte a fejleményeket,
most viszont a Bambiról egyedül a Wanted közölt lemezbemutatót,
habár a Sziget után a Rockinform és a Z magazin is
kiemelte a teljesítményeteket. Hozzájuk nem jutott
el a Bambi, nem küldött belõle a CrossRoads?
- Tudom, hogy Kovács
Tamás milyen sokat szopott azzal, hogy megjelentetett olyasmit,
amit más nem, de az ilyen kvázi-kiadók nem hiszem,
hogy sokáig képesek mûködni. Nem a Kovácsot
akarom bántani, és nem a Bahiát, de úgy nem
lehet, hogy odaviszi az ember a kazettáját, és maximum
legyártják a kazettát, a CD-t, kiküldik egy-két
helyre, és vagy lesz belõle valami, vagy nem. Sajnos még
ilyen "kis" szinten is rá vagyunk szorulva arra, hogy a Vidámpark
válogatáslemezét a Polygram terjessze. Hogy reklám
nincsen, az már normál üzem, arról már
lemondtam, de nincsen terjesztõi hálózat sem. Ha valamit
megcsináltál legalább jusson el olyan emberekhez is,
akik esetleg soha nem hallották még a Vidámpark nevét,
ezért mindenféleképpen egy olyan terjesztõi
hálózattal kell felvenni a kapcsolatot, aki ebben segíteni
tud. Ezer éve szajkózom, hogy olyasmi, mint kívülállás
vagy alternatívizmus nem létezik. Például most
a Duna TV-ben bohóckodtunk egyet, és utána csomó
ember jött oda hozzánk, akik életükben nem hallották
a Vidámparkot, hogy milyen kurva jó ez a szám, pedig
nagyon tragikus mûsor volt.
- Hogy találtak meg
a Duna TV-tõl?
- Nem is értem, a
barátnõm számán hívtak, ami már
négy éve nem létezik, mégis valahogy eljutott
hozzám. Mondták, hogy menjünk, és pénteken,
de egyezzünk meg a gázsiban. Nehogy még mi fizessünk,
mondtam nekik, de közölték, hogy félreértés,
õk fizetnek harmincezer forintot. Hó, ragyogó! Megyünk,
persze. De playbackbe kell. Játsszuk mi! Odamentünk, adj neki!
Nem tudom, látták-e a nagyérdemûek.
- Hallottam, hogy Krisztián
egy cserépdobot püfölt, és te gitároztál,
míg Pista otthon nézte a tévébõl ahogy
elõvezetitek a Nastassja Kinskit. Õ miért maradt ki
a jóból?
- Pátynál lerobbant
a Trabantja. Mindegy, maximum nem kap pénzt.
- Dönci is veletek volt,
részt vett a tévések hûtõjének
kifosztásában?
- Persze, õ nézett
ki a legjobban. Nem iszik immáron második hónapja,
teljesen jól néz ki a negyvenvalahány éves
fejével.
- A saját közönség
hogy fogadta a Bambit?
- Szarul. Nem nagyon vették
be. Egy-két számot róla. Érdekes módon
akik úgymond nem szeretik az alternatív zenét, azok
mondták, hogy kellemes kis pop- meg rockzene. Persze hogy ellenérzést
keltett, mert abszolút nem Vidámpark-hangzás, nem
a Szalay gitározik, nem a Farkas dobol, nem a Balahoczky basszusgitározik.
Egész kilógott a sorból, pedig szerintem kurva jó
lemez. Megvan annyi értéke, hogy pár évvel
késõbb fölfogják, mirõl is volt itt szó.
Direkt volt ez a hangszerelés, itt egy teljesen kétségbeesett
fasziról van szó (aki én vagyok), akinek a csaja elmegy
Angliába, és teljesen egyedül marad. Ezen nincs tovább
mit magyarázni. Talán voltak rossz zenei megoldások
- mert Szalay ezt mondta, de csak azért említem megint, mert
mégis vele kezdtem el a zenélést -, de szerintem jó
lemez. Arra nem számítottam, hogy megveszik milliók,
úgy is készült, hogy ilyen kis magányos lemez.
- Összevetve a többivel,
a Karneválhoz éreztem hasonlónak, nem a szólóalbumhoz
közelinek, bõven belefér a Vidámpark profiljába.
Nem lóg ki vészesen, csak a legelsõ kiabálósdi
hökkentett meg elõször.
- Ezt szándékosan
csináltam. A novella elárulja, hogy miért. Aki meghallgatja,
meghallgatja, de errõl élõben nem akarok játszani.
Vannak rajta nagyon jó számok, de másféle hangszerelés
kellene hozzá, meg van nekem elég sok új számom.
Ez így kész, kerek egész, le van rakva, aztán
jó napot kívánok.
- Nem sikerült felidéznem
honnét ismerõs a keret. Valamelyik cseh filmbõl vettétek
át, ugye?
- Hogyne, a Sörgyári
capriccóból.
- Üzleti megfontolásból
nem vesztek elõ egy-két dalt, bemondva, hogy ez biz a Bambi
címû lemezünkrõl való?
- Ugyan kérem. Eladnak
tíz kazettával többet? Itt nincsen üzlet. Ha nullszaldóra
kijön, örülök, de nem ebbõl élek.
- A Vidámpark-válogatáshoz
újra felveszitek a régi számokat?
- Jobban fog szólni,
mert újramastereljük, de nincs is kedvem újra följátszani,
meg hadd mutassa, hogy 89-ben milyenek voltunk, vagy például
93-ban, függetlenül attól, hogy egyik stúdió
szarabb volt, mint a másik. Hogy mi legyen rajta, a szólólemezeimrõl
is, vagy ne, az még nem dõlt el, volt egy kis vita a Szalay
Petivel.
- Bónusznóta,
ami eleddig nem jelent meg, vagy koncertfelvétel lesz rajta az olyan
gyûjtõknek, akiknek minden albumotok megvan?
- Nem, sajnos. Idõnk
sincs rá, plusz két-három szám felvétele
majdnem annyi pénzbe kerül, mintha fölvennél egy
lemezt. Maga a dobbeállítás, a gitárbeállítás,
kibérelni a stúdiót, a masterszalag, a dat megvétele…
Valamint a zenekart sem érzem annyira kiforrottnak, hogy most számokat
rögzítsen. Inkább várunk. Jobbnak látom
a fölvett anyagokat masterelve kiadni, és egy nagy cég
terjesztésére bízni, minthogy egy félkész
zenekar felvegyen még két új számot, akár
koncerten, akár nem.
- Mi a munkacíme:
Best of Vidámpark?
- Nem tudom még. Ez
röhej. Hiába tízéves a zenekar, ugyi, egy csomóan
nem ismerik. A master kijön pár ezer forintból, az stúdióköltséget
nem jelent, és összerakjuk a kurva jó számokat.
- A legnépszerûbbeket,
legvadulósabbakat vagy a saját kedvenceket?
- Amiket én a legfontosabbnak
tartok. Ez úgy egyezik annak a minimális közönségnek
a véleményével, akik rendszeresen látogatják
elõadásainkat.
- CrossRoads kiadvány
lesz?
- A Bahia adja ki, de van
rajta a CrossRoads vagy a Nagyfero Produkció kiadványáról,
és az egészet a Polygram terjeszti valószínûleg.
- A jogokkal nem lesz balhé,
mint a Kispáléknál?
- Õk már annyira
népszerûek, olyan példányszámban adják
el magyar szinten a lemezeket, hogy érdemes volt balhézni.
Itt a három kis kiadó nem kér egymástól
egy vasat sem. A Bahia állja a gyártási költséget
és minimális reklámot, a Polygram meg terjeszti bizonyos
százalékért.
- Ti nem vagytok népszerûek,
amikor mindenhonnan érkeznek a felkérések?
- Kurva sok helyre hívnak
minket koncertezni õsztõl, de én már nem szeretnék
minden pénteken-szombaton vidéki szutykos kocsmákban
játszani, megmondom õszintén. Nem azért, mert
nem szeretem a vidéki szutykos kocsmákat, a csepeli kocsmákat
is kedvelem, csak öregszem, megyek harminc felé. Dönci
is öreg, ráadásul játszik a Balatonban és
a Csókgaleriben, össze kell egyeztetni. Ha hívnak, és
legalább annyi pénzt kapunk, hogy megússzuk anyagi
deficit nélkül, akkor megyünk.
- De hiszen ez már
egyfajta népszerûség!
- No persze, ahogy Pajor
mondta: "a szûk réteg sztárja is sztár." Szerintem
többet ér ilyen szinten úgymond sztárnak lenni,
mintha két év múlva a kutya nem emlékezne ránk.
Elvagyok ezzel így.
- Nem is tervezted, hogy
fölgyúrsz, és hat szépfiút magad mellé
állítva…?
- Abszolút nem. Különbözõ
önjelölt menedzserek javasolták, mennyivel jobb lenne,
ha ezt belevinnénk, meg a zenét így- úgy változtatnánk,
de még csak arra sem érdemesítettem, hogy válaszoljak
ezekre.
- És melltartós
gidákat színpadképnek?
- Nem, nem. Unokahúgommal
nagyon szívesen énekelnék együtt, csak õ
szégyenlõs, meg egyetemista, de egy-két számba
bele fogom vonni. Nem azért mert családtag, hanem mert szépen
énekel.
- Amikor a PUF volt a vendégetek
a KEK-en, lánykórus énekelte gyönyörûen
a Harang a rangod at.
- A Várj még
egy percet! , azt is énekelte a négy csaj. Ilyeneken még
gondolkozom, de amikor Belóék elmentek, Döncivel teljesen
újra kellett kezdeni, és örültünk, hogy mostanára
valahogy összeszedtük a zenekart. Gondold el, mekkora energia
az új dobossal és gitárossal - függetlenül
attól, hogy mindkettõ mennyire jó - összerakni
a dolgokat! Vannak távlati tervek, legszívesebben nagy vonóskórussal,
rengeteg zongorával vennék föl egy lemezt, pláne
ezeket a számokat, amiket mostanában írunk. A fúvósokat
már nem erõltetném, azokat nem szeretem, viszont puha
gordonkákkal és sok-sok nõi hanggal egyes számokba.
Nem mindegyiket végigvonyítani, mint a Charlie-nál.
Az elképzeléseimet akkor lehet megvalósítani,
ha úgy kész van a zenekar, hogy ha horkolás közben
fölébresztenek, akkor is tudunk mindent - és ez még
messze van. A klasszikus Vidámpark szintjére eljutni nagy
meló.
- A klasszikusról
jut eszembe, amikor a Balaton mûsora után a Döncivel
megerõsített Vidámpark a szokásos Balaton-dalokat
kezdte játszani a koncert folyamán, néhány
paraszt ugatott, hogy ezt ma már hallották.
- Erre nem tudok mit mondani.
Szopják le a faszom! Ezt már az Ugatha Christie idején
játszottuk, pedig az több mint tíz éve volt.
Akkor is - és ezt Vígh Misinek is elmondtam -, amikor a Balaton
rég nem létezett, õ mittudomén melyik szektában
evickélt. Hadd tegyem meg, hogy akkor is játsszuk, ha a Balaton
után következünk. Nekem ez nem volt zavaró, egy-két
fasznak igen. Tisztelem a Balatont, ezeket jó számoknak tartom,
mostanában Magyarországon is kezdenek divatba jönni
a feldolgozások, Amerikában pedig gyûjteményes
CD-ket adnak ki a legjobb feldolgozásokból, miért
ne játszanám hát?
- Egy "prominens popzenész"
a feldolgozásbajnok Lovasi részvételétõl
tette függõvé, hogy csatlakozik-e a Képzelt riport
leporolásához. Kispálékat még Pécsrõl
ismered, ugye, a suliból?
- Igen. Elõször
Lovasit ismertem meg 87-ben, mi barátok vagyunk. Nem haverok, hanem
úgy nagybetûvel BARÁTOK, Nagyon örülök,
hogy befutottak, és mindenki örülhet, mert kevés
ilyen jó zenekar van.
- Milyen volt újságíróként,
komoly arccal leülni vele?
- Sörözés
lett belõle. Sokkal jobb interjút tudtam volna vele csinálni,
de az ominózus napilapban nem lehetett csak úgy, amilyet
én akartam. Ettõl függetlenül megfelelt a céljának,
amit az újságírás feladatul maga elé
tûz, ahogy mondani szokták, hogy megismertessen egy olyan
embert, akirõl a büdös életben nem hallottak. Akkoriban
még a rovatszerkesztõm sem tudta, ki az a Lovasi, csak az
a jó pár ezer ember, hiszen az ország a Csinibaba
után ismerte meg õt. Várható volt, hogy belõle
kisül valami nagy dolog, mert - nem akarok ilyen mûvelt lenni,
fogalmam sincs, ki mondta, de - a tehetség elõbb-utóbb
kilöki magát. Iszonyatos meló volt ott, a három
ember totálisan egybeforrott, ráadásul Lovasi zseniális
zeneszerzõ, zseniális énekes és zseniális
szövegíró. Meg basszusgitáros. Különben
meg kapja be a faszom, hogy legyen valami kontraszt a végén.
- A Z magazin csak ujjgyakorlat
volt? Megkaptál egy témát, kazettákat, hogy
írj róluk, vagy te választhattál?
- Néha én javasoltam,
hogy menjünk le a Kispálra, a jubileumira Pécsre, volt,
amikor küldtek ide-oda.
- Olyan hasonlóan
remek, de kevéssé ismert bandákat mutattál
be, mint az Andersen vagy a Karabély. Megpróbáltál
egy kis fényt irányítani rájuk a lehetõségeidhez
mérten?
- Persze, az is benne volt.
Legalább halljanak róluk! Az Andersenrõl azért
kellett sajnos, mert David meghalt. Azt viszont tudták a lapnál,
hogy nálam nagyobb Kispál-rajongó és -szakértõ
kevés van az országban.
- Melyik Vidámpark-dalt
ültette át angolra David?
- A Csak az a táncot.
"This was our time, this was our dawn, what were trying to find, but he's
dead and gone." Ez volt a refrénje.
- Mint modern, századvégi
huszonéves, szerinted a ti elhíresülésetekben
segít, hogy egy lelkes mûszakis srác készített
egy profi honlapot, ahol van zene, kép, mosolygás?
- Nekem ez nagyon jólesik.
Sajnos még nem láttam, mert otthon nincs számítógépem,
sõt a Matáv a telefonomat is kikapcsolta. A számítógéppel
fura viszonyban vagyok, magyarul nem szeretem, de jólesett, ahogy
mesélték a többiek. A törzskocsmámban mondták,
hogy mi van, nagyfejû, alig fért bele a fejed a képernyõbe
a Duna TV-n. Én ezt nem tartom akkora dolognak… A zenekaron nem
tudom, mennyit lendít. Nem is értem, más miért
tarthat bennünket annyira nagy számnak, hiszen én egy
teljesen mezei, csepeli fasz vagyok, aki örül, hogy megvan a
barátnõje hét éve. Örül, ha meg tudja
venni a sörét, és ez nem mellébeszélés,
mert én nem tartom magam kultikus mûvésznek, hogy órákig
képes legyen rám várni valaki, mint te mondtad, ha
késnék.
- De meg mersz olyan élethelyzeteket
mutatni, sõt szépen meg tudod írni, amire nekem bátorságom
sem lenne, másrészt nem tudnám ilyen mûvészien
megformálni. Dicsõítelek még, ha az kell: én
is kiönthetem a szívem egy Vidámpark-koncerten a közönség
soraiban bujdokolva, amikor hallom saját lelkem rezdüléseit
verbalizálni általad.
- Kedves, ha így érzed.
Van ez a kurva gitár, elkap egy rosszkedv, már pedig sokszor
elkap. Sokszor a jókedv kap el, de igazán csak az izgat fel,
mint általában az embereket, a rosszkedv. Egyszerûen
olyan szarban vannak az emberek… de nem akarok közhelyekkel dobálózni.
Én nem tudok vidám nótákat írni, nem
tehetek róla. Hogy találkozik valakinek az érzéseivel,
ahogy kiéneklem a saját magam csalódásait?
Szerintem mindenki szeretett úgy lányt, hogy az otthagyta
a linkségei miatt. Ez egy olyan egyszerû, banális brazil
szappanopera-helyzet, hogy ihaj! Mindenki érzi, hogy mi ez, csak
nem tudja megírni, lefesteni vagy lerajzolni. Ennyiben végül
is hatásos és jó a rock'n'roll. Talán. Fasz
tudja.
- Más kifejezési
formákat is említettél. Hogy áll a zenekarokról
tervezett film?
- Az alapszinopszis megvan.
Készül a forgatókönyv, de nem akarjuk elkapkodni.
A narancsos Para-Kováccsal csináljuk. A gyártásra
nagyjából megvan a pénz, Durst Gyuri lesz a producer,
a zenekarok beleegyeztek a Tankcsapdától kezdve a Kispálig,
a Korai Öröm, mindenki.
- Még, még!
Ki mindenki?
- Soroljam? Másfél,
Blabla, ColorStar, Vidámpark, meg egy csomó jó zenekar.
Ez majd kiderül.
- Mint a budapesti alternatív
élet reprezentáns képviselõi?
- Ezt a faszt! Egy az, én
nem vagyok budapesti, és nem vagyok alternatív. Ez itt a
nagy különbség. Én csepeli vagyok. Vagy törökbálinti,
éppen ahol élek, és a budapesti alternatívokról
megvan a véleményem. Nem, ez egy nagyon szép szerelmes
történet lesz. És még egyszer leszögezem:
a Vidámpark nem alternatív, hanem egy kedves kis rock'n'roll
zenekar. Angliában mezei rockzenének neveznék. Olyasmi,
mint az R. E. M., bár még ahhoz sem hasonlítanám.
A Vidámpark az Vidámpark.
- Underground?
- Persze, underground abban
az értelemben, hogy ebbõl nem keresünk pénzt.
- És akkor ki is Õz
Zsolt valójában, merül fel a kérdés az
olvasóban. Zenész, újságíró,
mini-Wenders? Kérdezném, hogy mi van a személyidben,
de az ugye elveszõdött.
- Van egy adóigazolványom,
amivel az ellenõröknek igazolhatom magam, úgyhogy nagy
gond nincsen. Mit tudom én. Istenigazából költõ
vagyok és rockzenész és újságíró,
nem tudom. Õz Zsolt vagyok.
- No de értelmiségi
létmódot folytatol mostanság?
- Abszolút nem. Semmilyet.
Elvegyülgetek. Írom a számokat, írom a cikkeket,
etetem a kutyámat néha, szeretem a nõmet. Ez ilyen
emberi létmód szerintem.
- A Narancsnál jobb,
mint a Népszavánál? Pont ez a lazább újságírótípus
kell?
- A Népszavánál
is ugyanez volt, csak ott nem lehetett úgy írni, mint a Narancsnál.
Itt most élvezem, ott nem élveztem. Napilaphoz biztos nem
mennék el, mert a napi kulimelót, meg azt, hogy tehetségtelen
faszokra kell hallgatnom, nem bírnám. Függetlenül
attól, hogy kurva sok pénzt adnak.
- Maradt rossz szájíz,
ellenségeskedés, "lelõjük a kutyádat"-típusú
telefonok, amikor például a Back II Blacket legyaláztad
a vérbe?
- Én egyszerûen
a véleményemet mondtam. Hallgasd meg a "slágereiket"!
- Az hiányozna még!
Alig tudtam kiheverni, amikor valami értelmi fogyatékos tinik
adóján belefutottam a Szerelembombába.
- Kétféle zene
van: jó és szar zene. Csak annyit üzentek a kritika
után, hogy ne igazán látogassam azokat a helyeket,
ahol õk vannak. Én ennél keményebbet akartam
írni, de azokat kihúzták. Amibõl nagy botrány
lett, az a Dopeman.
- Arra érkeztek válaszok
rendesen. A szerkesztõség viszonylag bocsánatot is
kért - mindazonáltal fenntartva a jogot, hogy Dopemant változatlanul
seggfejnek tarthassák, akit tahóként ki lehetne (kellene?)
lõni az ûrbe.
- Engem az izgat az újságírásban,
hogy napi-heti-havi dolgokra lehet reagálni, és sokkal jobb
pénzt keresel ezzel, mint egy zenekarral. Mellette pedig lehet csinálni
a Vidámpark zenekart, mert hála Istennek nem vagyunk rákényszerítve
arra, hogy diszkóba elmenjünk haknizni, vagy Piripócsszentfaszára
szaros, geci mûvházba, ahol kapunk tízezer forintot
összesen. A Vidámpark megteheti azt - mint ahogy bármelyik
zenekar, persze -, hogy ne játsszon. Csak akkor, amikor kedve van.
- Azért egy diszkófellépés
csak becsúszott a hétvégén.
- De direkt el is poénkodtuk.
Tíz óra helyett egykor kezdtünk. Már tiszta idegek
voltak. Ahhoz képest tök jól lejátszottuk.
- Ki volt ideges, a tulaj
vagy a miattatok érkezõ közönség a helytõl?
- A tulaj, meg az a tíz
seggfej, aki diszkózni jött. Szerintem a Vidámparkra
többen jöttek, mint ahogy a mellékelt ábra mutatta
a végén.
- Naaa, ezt így kijelenteni
nagy merészségre vall. Bár a reflektoroktól
elvakított rockzenész a színpadról nyilván
csak táncoló foltokat láthat, de ha megfelelõ
erejû gondolattal ölni lehetne, akkor ma nem tudnék kivel
beszélgetni.
- Fene tudja. Mi korrektan
lejátszottuk, megkaptuk azt a kevés pénzt, amit azonnal
el is ittunk.
- Tehát nem abból
fõzött ebédet az asszony. Mindenkinek megvan mellette
a biztos állása?
- Krisztián számítógépes
rendszergazda. Pisti nyomdavezetõ. Egyedül Dönci él
a zenébõl, de õ játszik három zenekarban,
plusz utcazenész, szóval neki is megvan a lóvéja.
Nekem is. Ezen a szinten elevickélünk, de senki nem gazdag.
Per pillanat arra nincs pénzem, hogy a fürdõszobánkat
megcsináljam, de majd biztos lesz.
- És mosógép
van már?
- Az csak vicc volt. Nagyon
jót röhögtem, amikor elolvastam. A wantedosok haverok.
Uj Péter nem volt hülye, kivette belõle azt a poént.
- Az teljesen tudatos, hogy
a cikkeidben gyakran elõkerülnek személyes élmények,
vagy ez egyfajta kibújás a feladat alól? Ügyes
rhetorikai-stilisztikai fogás az olvasót azzal hitegetni,
hogy bepillantást nyerhet az életedbe, vagy úgy tartod
természetesnek, hogy mindent magadhoz kötsz, mindent önmagadon
kersztül láttatsz?
- Azt hiszem, Krúdy
mondta, hogy mindenki a maga történetét írja
meg. Szerintem normális, ha benne van, hogy velem mi történt
akkor, de egy csomó olyan írásom volt a Z magazinnál
is, amiben nincs az, hogy ki vagyok, meg hol. Viszont ami tényleg
megtörtént, és úgy volt - bár a fene tudja
már, hogy a mese és a valóság közt mi
a különbség -, például tényleg a
Bikini-koncerten csókolóztam az elsõ csajommal, és
után a tényleg hánytam a kövidinkától.
Vagy tényleg ott voltam Miskolcon azon a hülyék versenyén,
és berúgva a Para-Kováccsal felmentünk a férfi
szépségverseny közepén, és kellettük
magunkat. Ezeket nem tagadom le, és alapvetõen abból
indulok ki, hogy egy eseményt úgy lehet dokumentálni,
ha ott van benne az egyén.
- Mint írói
technika akartam megkérdezni.
- Nekem nincs írói
technikám. Nem állok neki prekoncepcióval írásnak.
Egyszerûen eszembe jut, hogy mi volt akkor. Azonban sok kritikához
nem volt közöm, egyszerûen meghallgattam a CD-t, és
értékeltem. Interjúnál a másikat próbálja
jobban megismerni az ember, abba nem is fér bele, hogy én
akkor mit csináltam. Szándékosan nem alakítok
ki írástechnikát. Vannak mestereim, mint Hajnóczy,
Temesi vagy akár Tar Sándor, de õk is ilyen automatikusan
mûködnek. Sokan nem hiszik el, hogy akaratlanul beírja
saját magát az ember, amikor beindul az agya. Aki nem írja
bele magát, az hazudik, az mellébeszél. Mert aki elkezd
írni, zenélni, magából akar megmutatni valamit
kifelé.
- Nem is kell kontrollálni
utána?
- Hogy a viharba ne! Nem
azt mondom, hogy egybõl leírtam, zseni vagyok, aláírom.
Elõször ösztönösen pattan ki, de utána
javítgatni kell, hogy kerek egész legyen. Ugyanez van a szövegírásnál
is.
- Van olyan szöveged,
amit ma már bánsz, hogy megszületett?
- A Vidámparkban nincs.
- Ugatha Christie?
- A Jó ebédhez
szól a nóta. Játsszuk, mert hatásos, de túl
direkt, nincs választási lehetõség, sem szép
képek, csak nekitámadni! Undorítóak voltak
és a mai érzékeimmel is abszolút húzósak
ezek a vasárnapi rántott húsos- csirkezabálós-salátás
magyar hangulatok, de milyen alapon ítélek meg én
mást? Nekem is megvan a magam törzskocsmája, a kedvenc
HÉV- emen utazom, fogom a gitáromat, a kispolgáriság
ugyanez. A szokásoknak valamilyen szinten mindig rabja az ember.
Akinek nem adatott meg, hogy például zenéljen; aki
"csak" végigmelózta az életét egy csepeli gyárban,
mint a barom; valahogy felnevelt három hülye fiúgyermeket,
azon mit kérsz számon? Ilyenkor nem szabad bántani
még azokat a geci sorozatokat sem, mert nekik nem lehet mûvészfilmeket
mutogatni. Egy hetvenvalahány éves ember örül,
ha tud egyet vigyorogni, vagy tíz percig át tudja képzelni
magát a másik helyébe. Örül, hogy ki tud
menni a kis telkére, meg tudja etetni az én kutyámat,
mert nekem nincs rá idõm. Ezért szégyellem
az effajta szövegeket. Szalay Peti nevében nem nyilatkozom,
az Echte Ungarische Gentlemant és a Háztartási szörnyet,
amiket most már rossz szövegnek tartok, nem én írtam.
A jó szövegek akkor maradnak fenn, ha nem dühbõl
jönnek, nem egy pillanatnyi indulatból, és ott van mögöttük
valami más.
- Mit értettél
ezen, többsíkú legyen?
- Tudom, hogy minden író
ezt mondja, de én nem írok szándékosan szöveget.
Megindul egy akkord, bennem vannak a képek, a történet
- általában valós történetrõl szól
mindegyik dal -, és beindul az agyam. A Csak lassant, amirõl
mindenki ódákat zengett, hogy milyen összetett, meg
lószar, azt fél óra alatt írtam meg. Kezemben
volt egy üveg barackpálinka a Rósz Gyuri lakásán,
itt Csepelen, még arra is emlékszem, hogy piros tollal fecnikre
írtam, és csak annyit mondtam a Rósznak, hogy játsszad,
játsszad. Biztos benne rejlik, amit én megéltem, ám
akkor volt egy olyan idegállapot, hogy úgy hirtelen lezúztam.
És mindenki kérdi, mennyi idõ alatt írtam meg.
Fél óra alatt.
- Pedig mûvészeti
kislexikonnak elmegy.
- Azon nem is javítottam,
a mai napig úgy van, ahogy kijött. Alapvetõen van huszonévesen
egy hangulata az embernek, van harmincévesen elképzelése,
hogy lehetett volna élni, meg hogyan fog élni, de elõre
megtervezni szöveget, szerintem olyan nincs.
- Rendelésre, teszem
azt egy kocsmaavatóra nem is tudnál rigmusokat gyártani?
- Esküvõi meghívóra
írtam már vicces szöveget, vagy most a Magyar Narancsnál
kocsmáknak fülszöveget. Felében nem jártam,
hát kitaláltam, milyen lehet. De ez nem a Vidámpark
zenekar! Válasszuk ketté, mit csinál valaki kötelességbõl
vagy kérésre, és mit magától!
- Az új zenésztársak
motiválnak, vagy egyedül formálgatod a szövegeket?
- Nem titok, bár senki
nem írta meg eddig: általában én vittem a legtöbb
számot zeneileg is, ám a szövegek soha nem attól
születtek, amit õk játszottak, hanem ami az én
agyamban kialakult arról a számról. Változatlanul
én írom a dalokat, van egy buta kis akusztikus gitárom,
aztán a négy-öt akkordos nótákat szépen
megcsináljuk. Ahogy játszani kezdik, jönnek új
inspirációk, de amikor mûködõnek ítélve
odaviszem a zenekar elé, akkor már a szöveg is megvan
nagyjából.
- És így szép
lassan felépül az életmû?
- Nem tartom ezt életmûnek.
- Mégis hamarost elérkezik
a tízéves buli ideje, eredeti felállású
Ugatha Christie-visszatérés, Sportcsarnok, unplugged.
- Hát igen. Röhögök,
mivel egyre többen keresnek meg, hogy ezek mekkora, és milyen
jelentõs… Nem leszek álszerény. Tudom, hogy ezek jó
számok, és dokumentálják valamennyire, hogyan
éltem én akkor. (Azt nem tudom, a többiek hogy éltek.)
Megmutatják, mikor hagyott el a csajom, vagy én mikor hagytam
ott. Milyen állapotban voltam, beteg voltam, vagy nem. Volt-e lakásom,
vagy nem volt lakásom. Sokan hasonlítottak Cseh Tamáshoz,
én mégsem merném összehasonlítani vele
magam. Persze, hogy életmû. Apámé is az, aki
- megint a szociális demagógia - harmincöt éven
keresztül tolatásvezetõ volt a Csepel Mûvekben,
három mûszakban dolgozott, és felnevelt három
gyereket. Én jövõ augusztusban leszek 30 éves,
nincs egy gyerekem sem, pedig csodálatos barátnõm
van. Nem tartom magam egy öreg, kiégett rock'n'roll zenésznek,
nem akarok idegrendszer- zavarodásban szenvedni, hogy csak a zene,
ezért csinálom mellette az újságírást.
Közben hetente kettõt próbálunk, koncertezgetünk,
és szép csendben kialakulnak a számok. A fejemben
már megvan az új lemez, a címe is. Szponzortól
tudtam volna két- háromszázezer forintot szerezni
már most, de nem kapkodunk. Egy olyan anyagot akarok összehozni,
amitõl mindenkinek leszakad a feje. Bár mindig ezt mondom.
Nem játssza majd a Juventus, ám én úgysem vagyok
sztár alkat, meg nem is óhajtok az lenni. Nem lenne se idegem,
se idõm, se kedvem, hogy állandóan playback koncertekre
járkáljunk, vagy ráénekeljek Presser Gábor
legújabb lemezére. Az eddigi Vidámpark-albumoknál
sokkal jobb, sokkal erõsebb lemezt meg tudok csinálni. Mindegyikkel
az a bajom, hogy hiába dicsérte szénné a kritika,
tudom, hogy egységesebb és keményebb lemezt lehetett
volna. Mindig mániám volt a konceptalbum, de sosem valósult
meg tökéletesen. Fõképp az én hibámból.
- Az elõzõeknél
mindent pontosan eltervezve, készen vonultatok be a stúdióba,
csak felvenni kellett õket?
- Egy volt, amikor nagyjából
mindent tudtunk, a Cracowia. A Bambinál elõször szembesültem
ezzel a billentyûs-sampleres technikával. A Karnevált
úgy szedtük össze teljesen véletlen módon.
Olyan is a lemez, mindazonáltal van rajta három egész
jó kis szám. A Go Go jó volt - a Tíz új
sláger nekem csak Go Go -, de ott egy csomót pöcsöltünk.
A Cracowiánál mentünk be úgy, hogy tudtuk, mit
akarunk. A Vidámpark akkori felállásának szerintem
az volt a csúcspontja. Több más epizód mellett
azért is ment ketté a dolog, mert annál jobbat abban
a felállásban nem hiszem, hogy lehetett volna. Szalayék
mindenféleképpen a ColorStar irányba kívántak
elmenni, az elején megpróbáltam hozzáidomulni,
de kiderült, hogy ez nekem nem fekszik.
- Néztél végig
koncertjüket? Tetszett a zenéjük?
- Persze, nemcsak amikor
egymás után léptünk fel, múltkor Törökbálinton
játszottak egy partin, ki is mentünk Patríciával.
Nagyon szeretem a ColorStart, de oda egy olyan énekes, aki buta
rock'n'roll számokban és popsanzonokban gondolkodik, nem
való. Mint ahogy én sem egy ilyen gondolkodású
zenekarral képzelem el a dalaimat. Ezt mindenki fölfogta, jó
a viszony. Ha lesz új Vidámpark-lemezfelvétel, amit
úgy õsz végére teszek, azon mind a Farkas,
mind a Szalay, mind a Keleti András, mind a Balahoczky közremûködik
majd, remélem. Egy nagyszerû lemezt szeretnék csinálni
Döncivel, mert õ nagyon jó játékos, és
nagyon ráérzett ezekre az új dolgokra.
- Milyen vágyaid vannak
még? A világbékén kívül, természetesen.
Hírnév? Teltházas Népstadion?
- Nem, azt úgysem
fogjuk. Bõven elég, ha minden koncerten két- háromszázan
vannak.
- Magánéleti
álmok?
- Patríciától
nagyon szeretnék egy gyereket, vagy kettõt. Akár ötöt
is, de amíg nincs kész a fürdõszoba, nincs annyi
pénz, hogy úgy döntsek, helyén van minden, addig
nem. Én nem fogok úgy járni, mint Csepelen jó
páran.
- Szülinapi ajándékul
mit szeretsz kapni? Kis plüssállatkát? BKV- bérletet?
Könyvutalványt?
- Unicumot, literszámra.
Azt imádom. Nincsenek különösebb vágyaim.
Ne kelljen azon csöveskedni, meg tudok-e inni egy korsó sört,
van-e cigim, tudok-e venni egy kerek Ementáli sajtot vagy Trappistát.
Ne legyenek forintos problémák az új mûsor felvételénél,
kiadják a lemezt, és kész.
- Fontold meg a következõ
választ, mert esetleg soha többé nem állok szóba
veled! A még kicsit nyers sajt a jó vagy a nagyon érett,
ami szinte mozog?
- Attól függ,
milyen sajt! A Trappista inkább mikor keményebb, szerintem.
- És jó zsíros
vagy netalán szikárabb, szárazabb legyen?
- A Trappista szikárabb.
Az Ementáliból az a jó, ami már szinte mászkál,
illetve kicsit össze lehet nyomni. A Camamber viszont akkor, ha már
nyúlik. Nagy sajtbuzi vagyok. Egyik születésnapomra
vett negyvenféle sajtot egy haverom, mindegyikbõl tíz
dekát. Ho-hó! Az finom. A húsokból csak azt
eszem meg, amin nincs mócsing, amin nincs rajta az állati
elhullás jele.
- Az zavar, hogy gusztustalan,
vagy hogy egy lélekkel bíró élõlény
volt?
- Esztétikailag nem
bírom. Csúnya, ahogy a csirkébõl kilóg
a lába. Általában sem bírom azt a "Mucsa hangulatot",
bár elég sok szabolcsi esküvõ résztvevõje
voltam. Az nem zavar, hogy élõlény volt.
- Megeszed mert csúcsragadozó
vagy, és te állsz a tápláléklánc
végén?
- Hagyjuk ezt! Ez hosszas
filozófiai eszmefuttatás lehetne. Ami gusztusosan néz
ki, azt megeszem.
- Teszed le a szalmakalapomat,
nézzenek oda! Térjünk vissza a sajthoz: magában
vagy tésztával vagy…?
- Minden rendû és
rangú formájában, bármilyen sajt legyen. Nincs
is rossz sajt, szerintem.
- A kis krémsajtok?
- Az is tökéletes.
- Csokoládésat
ettél régen?
- Mese sajtot? Azt nem szerettem.
- Ha rádöntenének
egy kamionnyi pénzt, tevékeny életet élnél,
vagy eldöglenél otthon és napozva, láblógatva
híznál, mint a disznó?
- Hülye vagy? Sok mindent
megcsinálnék belõle. Egy normális kiadót.
Egy alapítványt, ami támogatná a zenekarokat,
hogy ne kelljen szükségbõl mással foglalkozniuk,
mert itt semmiféle anyagi elismerésben nem részesül
az a fajta zene, nyugodtan nevezhetem költészetnek is, amit
a Lovasi, a Menyhárt vagy a Legát csinált. Mindenki
a kapcsolatokból él valahogy. Emellett egy kocsmát,
ahová tényleg csak a normális emberek járnak.
Egy könyvkiadót is, meg egy csomó mindent. Tehát
valószínûleg nem ülnék otthon magam elé
nézve.
- Mûvészfiatalok
összegyûlnek és megváltják a világot-típusú
kocsmát? Ne adj Isten, mást értesz normális
emberen?
- Normális ember az,
aki magát annak tartja. Aki elszív egy szál cigit,
megiszik egy kis unicumot, de nem verekszik, nem szedi szét szándékosan
a másik fejét. Olyan szintû életmód,
ami nem arról szól… Normális ember az, akivel el lehet
beszélgetni. A jogászdoktortól az utcaseprõig
bárki lehet ám. Egy bankár yuppinak biztos nem én
vagyok a normális ember, nekem viszont egyértelmûen
nem õ, aki azt hiszi, övé a világ, mert tele
van lóvéval. Õ se normális.
- Kulturális igényszint
kötendõ ehhez?
- Persze. Egyfajta mûveltség
és olvasottság nélkül ember nem létezhet.
- Neked mi jelent kikapcsolódást,
hogy tudod kipihenni magad, mi az ami ellazít?
- A kutyus. Rohangálni
vele, dögönyözni. Patrícia inkább életértelem,
nem kikapcsolódás. Elmenni a kocsmába, zenélni,
könyveket olvasni, ezek nélkül én nem tudnék
élni.
EDITor not to be
1998. július 14.
Semmi Cicó
|
|